Pages

3/23/2011

Gadis Pengembala Kambing Menggeggar Dunia - Desert Flower

Waris Dirie (Desert Flower) dilahirkan di perkampungan tradisi Somalia. Pada ketika usianya 13 tahun, dia telah melarikan diri membantah perkahwinan yang telah diatur oleh keluarganya. Dia telah dipaksa untuk berkahwin dengan seorang lelaki tua yang umur seusia dengan datuknya. Berhari-hari dia berjalan dalam pelarian merentasi gurun untuk sampai ke rumah neneknya di Mogadishu.

Dirie berhijrah pula ke Kota London yang sangat asing bagi dirinya. Sanggup menghambakan diri bekerja di kedutaan Somalia di London dan sanggup berbuat apa sahaja supaya tidak dihantar pulang ke negara asalnya.

Sekian lama di Kota London, sahabatnya yang baik yang mengajarnya dan membantunya membuat penampilan baru. Mengubah cara dia berpakaian dan dia sudah mula pandai bergaya.

Terence Donaldson, seorang pengarah fotografi fesyen mengambil Dirie sebagai modelnya dan sangat yakin dengan kecantikan Dirie. Terence terjumpa dengan Dirie di sebuah restoran makanan segera di mana tempat dia bekerja. Terence kemudian membawanya ke studio untuk sesi fotografi. Dirie rasa begitu kekok sekali dan tidak selesa ketika berada di hadapan kamera.

Memang benar telahan Terence. Satu perubahan yang sangat hebat berlaku ke atas diri Dirie. Dahulunya seorang gadis Somalia yang miskin dan berani lari dari keluarganya di Somalia belayar hingga ke London hidup susah dan merempat di Kota London. Kini Dirie telah menjadi seorang "super model" antarabangsa terkenal yang mendapat tempat dan sanjungan pereka-pereka dan pengarah-pengarah pertunjukan fesyen dunia.

Selepas berjaya menjadi model terkenal dan mengenali akan potensi dirinya, dia kini terbang ke serata dunia menjadi Duta UN setelah dilantik oleh Setiausaha Agung UN, Kofi Anan. Dirie menubuhkan Desert Flower Foundation untuk memperjuangkan dan mewujudkan kesedaran dunia tentang bahaya FGM.


p/s: Tidak mahu komen tentang FGM dan Desert Flower Foundation. Tulisan di blog ini hanya mengkagumi filem kisah benar seorang gadis Somalia pengembala kambing berhijrah ke Kota London sehingga menjadi "top supermodel". Sebuah filem Anugerah Oscar arahan Sherry Horman dan lakonan hebat Liya Kebede dan Sally Hawkins dari novel "best seller" Waris Dirie dan Catleen Miller.

0 Komentar:

Post a Comment

Promosi Keahlian:

Semenanjung Malaysia:
1a. Pakej Keahlian Biasa (A) - RM50 + RM9 (Kos Penghantaran)
1b. Pakej Keahlian Biasa (B) - RM50 + RM9 (Kos Penghantaran)
2a. Pakej Keahlian Higoat - RM230 + RM12 (Kos Penghantaran)
2b. Pakej Keahlian Keluarga Sihat - RM230 + RM12 (Kos Penghantaran)
3. Pakej Stokis >RM3000 atau >1500PV

Sabah dan Sarawak:
1a. Pakej Keahlian Biasa - RM60 + RM12 (Kos Penghantaran)
1b. Pakej Keahlian Biasa (B) - RM50 + RM12 (Kos Penghantaran)
2a. Pakej Keahlian Higoat - RM265 + RM22 (Kos Penghantaran)
2b. Pakej Keahlian Keluarga Sihat - RM265 + RM22 (Kos Penghantaran)
3. Pakej Stokis >RM3000 atau >1800PV
 

Pos Terkini

HRGroup2u.net's Fan Box

Usrah Agro Farm Enterprise (SA0109193-T) Copyright © 2009

This Blog is Best Viewed with IE 1024 by 768 pixels. Mozilla Firefox is Not Supported at the moment.

Penafian:
Ini adalah blog peribadi atau blog usahawan "HRGroup2u.Net". Tiada kaitan dengan Syarikat MLM yang disertai. Untuk pertanyaan dan keterangan lanjut mengenai produk, sila hubungi HR Marketing Sdn. Bhd. di talian 04-7711448 atau layari laman web rasmi www.hrgroup2u.com.