Pages

10/31/2009

Langkah Kemahiran Usahawan Terbilang - Asas

Hari ini saya ingin memanfaatkan sedikit masa hujung minggu bercerita tentang perkara asas yang perlu dilakukan. Mungkin ramai diantara kita yang telah melupakan perkara asas ini kerana kita lebih senang atau selesa menggunakan internet atau teknologi untuk melakukan promosi.

Laman web autodownline di http://www.hrgroup2u.net memang telah menyediakan ruang untuk kita mempromosi produk dan syarikat tetapi kita juga jangan meninggalkan langkah asas yang perlu kita fikirkan kerana peluang dan ruang ada di mana-mana cuma bagaimana dan pada waktu mana yang sesuai untuk melakukan tindakan itu.

Perkara asas yang saya ingin berkongsi pada kali ini ialah penggunaan pamplet (Flyer/Pamphlet) atau brosur (Brochure/Leaflet) dan memperkenalkan produk kepada keluarga, rakan dan jiran tetangga kita.

PAMPLET atau BROSUR

Pamplet atau brosur boleh menjadi satu teknik promosi yang sangat berkesan jika kita menggunakannya dengan cara yang betul. Pamplet atau brosur boleh diedarkan pada kawasan tumpuan seperti di masjid pada hari Jumaat.

Seperti mana kita, kita akan terus sahaja membuang pamplet atau brosur jika produk yang hendak dipromosi itu tidak ada nilai pada diri kita (tidak diperlukan) tetapi jika ianya merupakan produk yang amat kita cari-cari, maka kita akan cuba menghubungi balik penjual atau orang yang memberi kita pamplet atau brosur tersebut.

Cuba kita buat sedikit pengiraan kebarangkalian, dalam 500 hingga 1000 orang yang pergi sembahyang Jumaat di masjid, 5% cuba menghubungi kita atau cuba membuka laman web autodownline di http://www.hrgroup2u.net/, maka nisbah ini amat sangat berbaloi. RM25 (5 sen x 500 keping) yang dibelanjakan untuk membuat fotokopi pamplet atau brosur akan mendapat pulangan modal apabila 5% (25 orang) memberikan respon kepada promosi yang kita telah lakukan.

Perkara asas yang kedua yang saya ingin tekankan di sini ialah segalanya bermula dari rumah.

KENALKAN PRODUK KEPADA KELUARGA, RAKAN-RAKAN dan JIRAN.

Agak sukar untuk bercerita atau memperkenalkan produk atau syarikat kepada seseorang yang tidak kita kenali. Perkara ini juga bertambah sulit jika kita tidak mempunyai kemahiran komunikasi yand baik atau sifat malu, tidak peramah (malu tidak bertempat) sehingga boleh menarik minat atau keyakinan orang yang mendengar penerangan dari kita untuk menyertai kita.

Masalah ini boleh diatasi jika kita mulakannya dari rumah kita sendiri. Mula bercerita akan perkara (perniagaan kita) ini kepada pasangan kita, ibu bapa, adik-beradik atau saudara mara kita. Kemudian dipanjangkan kepada rakan-rakan yang mengenali kita, rakan sekerja atau jiran-jiran. Bercerita dan berkongsi pengalaman dengan saudara mara dan rakan yang dikenali bukanlah sesuatu perkara yang sukar kerana kita tidak lagi mempunyai jurang (gap) komunikasi dengan mereka.

"Jangan Mengharapkan Hasil Yang Berlainan Dengan Membuat Perkara Yang Sama Berulang Kali".

0 Komentar:

Post a Comment

Promosi Keahlian:

Semenanjung Malaysia:
1a. Pakej Keahlian Biasa (A) - RM50 + RM9 (Kos Penghantaran)
1b. Pakej Keahlian Biasa (B) - RM50 + RM9 (Kos Penghantaran)
2a. Pakej Keahlian Higoat - RM230 + RM12 (Kos Penghantaran)
2b. Pakej Keahlian Keluarga Sihat - RM230 + RM12 (Kos Penghantaran)
3. Pakej Stokis >RM3000 atau >1500PV

Sabah dan Sarawak:
1a. Pakej Keahlian Biasa - RM60 + RM12 (Kos Penghantaran)
1b. Pakej Keahlian Biasa (B) - RM50 + RM12 (Kos Penghantaran)
2a. Pakej Keahlian Higoat - RM265 + RM22 (Kos Penghantaran)
2b. Pakej Keahlian Keluarga Sihat - RM265 + RM22 (Kos Penghantaran)
3. Pakej Stokis >RM3000 atau >1800PV
 

Pos Terkini

HRGroup2u.net's Fan Box

Usrah Agro Farm Enterprise (SA0109193-T) Copyright © 2009

This Blog is Best Viewed with IE 1024 by 768 pixels. Mozilla Firefox is Not Supported at the moment.

Penafian:
Ini adalah blog peribadi atau blog usahawan "HRGroup2u.Net". Tiada kaitan dengan Syarikat MLM yang disertai. Untuk pertanyaan dan keterangan lanjut mengenai produk, sila hubungi HR Marketing Sdn. Bhd. di talian 04-7711448 atau layari laman web rasmi www.hrgroup2u.com.