Pages

3/21/2011

Senyuman Yang Tidak Ikhlas

Bertemu seorang sahabat tetapi terdetik di hati akan kelainan senyumannya kali ini. Senyumannya seolah-olah tidak ikhlas, tawar dalam keterpaksaan dan penuh dengan kepura-puraan. Tidak banyak berkata-kata lantas sikapnya yang berubah tidak seperti lazimnya ceria dan peramah.

Kenapa senyumannya kali ini hilang roh keikhlasan dan kemesraan.? Adakah ada kesalahan yang aku lakukan selepas pertemuan terakhir kami malam minggu yang lepas di Restoran Western Food "Traffic Light" menyebabkan sikapnya begitu rupa. Adakah dia melemparkan senyuman hanya kerana senyum itu merupakan sedekah, senyum itu rahsia awet muda dan pemanis wajah sahaja.?

Sebelum sempat aku bertanya khabar, tersembur keluar dari mulutnya kata-kata ini, "Kenapa hang renung aku macam tu.? Aku sakit gigilah." sambil menunjukkan pipinya yang bengkak. Spontan aku tergelak dan membalas kata-katanya, "Allah, aku ingat hang marah kat aku tadi, senyum pun lain macam aje".

Terjalin semula kemesraan secara tiba-tiba. Kami meneruskan bual bicara kosong menceritakan kisah kemenangan Datuk Lee Chong Wei mengalahkan musuh tradisi Lin Dan mengekalkan kejuaraan Kejohanan Badminton perseorangan Piala All-England. Tidak seperti biasa, dia yang selalunya lebih banyak berbicara hanya mampu kali ini tersenyum sengeh sambil menyorokkan kesakitan gigi dan pipinya yang bengkak. Sekali-sekala menggangguk-anggukkan kepala sambil menyeringai dan bersetuju dengan apa sahaja kataku tanpa bantahan. Memang lucu tatkala dia menunjukkan jam tangannya menyatakan yang Chong Wei mendapat hadiah jam tangan peribadi pemberian Datin Seri Rosmah Mansor, penaung Persatuan Badminton Negara. Kelekaan kami bersembang terhenti lantas dia meminta izin untuk pulang kerana tidak tahan menanggung derita sakit gigi yang semakin menyengat-nyengat.

Aku walaupun seusia dengannya melewati umur tiga puluhan tapi aku bersyukur kerana kesemua gigi dan gusiku masih lagi sihat. Aku bukanlah orang yang suka berjumpa dengan doktor gigi. Fobia dari pengalaman masa lampau kecilku ketika arwah ayah membawa aku berjumpa dengan doktor gigi klinik kerajaan untuk mencabut gigi susuku yang berlubang kesan banyak makan gula-gula manis dan malas memberus gigi. Kesan dari pengalaman ini aku mula belajar dan amat menggambil berat aspek kebersihan dan penjagaan gigi dengan menjaga pemakanan dan menggunakan berus gigi serta ubat gigi yang sesuai dan yang terbaik.

Alhamdulillah, ubat gigi Hi-Smile menjadi pilihanku kerana ia dapat membantu menjaga gigi dan gusiku dengan baik. Kandungan empat elemen penting, ekstrak kayu sugi, teh hijau, susu kambing terpilih dan campuran madu menjadikan gigiku putih dan gusiku kuat dan sihat disamping memberikan bau nafas yang segar. Mana mungkin kita dapat memberikan senyuman yang menarik jika gigi dan gusi kita tidak dijaga dengan baik.?

0 Komentar:

Post a Comment

Promosi Keahlian:

Semenanjung Malaysia:
1a. Pakej Keahlian Biasa (A) - RM50 + RM9 (Kos Penghantaran)
1b. Pakej Keahlian Biasa (B) - RM50 + RM9 (Kos Penghantaran)
2a. Pakej Keahlian Higoat - RM230 + RM12 (Kos Penghantaran)
2b. Pakej Keahlian Keluarga Sihat - RM230 + RM12 (Kos Penghantaran)
3. Pakej Stokis >RM3000 atau >1500PV

Sabah dan Sarawak:
1a. Pakej Keahlian Biasa - RM60 + RM12 (Kos Penghantaran)
1b. Pakej Keahlian Biasa (B) - RM50 + RM12 (Kos Penghantaran)
2a. Pakej Keahlian Higoat - RM265 + RM22 (Kos Penghantaran)
2b. Pakej Keahlian Keluarga Sihat - RM265 + RM22 (Kos Penghantaran)
3. Pakej Stokis >RM3000 atau >1800PV
 

Pos Terkini

HRGroup2u.net's Fan Box

Usrah Agro Farm Enterprise (SA0109193-T) Copyright © 2009

This Blog is Best Viewed with IE 1024 by 768 pixels. Mozilla Firefox is Not Supported at the moment.

Penafian:
Ini adalah blog peribadi atau blog usahawan "HRGroup2u.Net". Tiada kaitan dengan Syarikat MLM yang disertai. Untuk pertanyaan dan keterangan lanjut mengenai produk, sila hubungi HR Marketing Sdn. Bhd. di talian 04-7711448 atau layari laman web rasmi www.hrgroup2u.com.